אינדקס המומחים
כל המאמרים של מיטב המומחים פעם בשבוע ישירות למייל שלך.
שם
דוא"ל
דור שלם דורש תשובות

דור שלם דורש תשובות

מאת: אפרת אהרוני "קבלה לעם"


"הנוער של היום זה לא מה שהיה פעם". אכן, הדור החדש הוא שונה ומיוחד. חינוך אמיתי ונכון יכול למצות את הפוטנציאל שטמון בילדכם. איך עושים זאת? דורשים בית ספר שאינו רק "בית חרושת לציונים".

 

הצלצול, או יותר נכון, מנגינה קלאסית בעיבוד אלקטרוני, זיעזעה את כותלי בית הספר. מאות ילדים נמלטו מהכיתות בריצה היסטרית וגדשו את המסדרונות. אני, סטודנטית לחינוך במסגרת עבודה מעשית, הופקדתי על שמירת הסדר במהלך ההפסקה, משימה שלא הייתה מביישת את מובחרי סיירת מטכ"ל. המוני הילדים השתוללו, קיפצו ובעיקר "הלכו מכות".

אין ספק שהעדינות הנשית והג'נטלמניות חלפו מן העולם, הבנות נשכו את הבנים, והבנים בעטו בבנות. מי אמר שאין שיווין בין המינים? התלבטתי האם לנסות להפריד בין הנִצים ולהסתכן בלחטוף בעיטה במקרה הטוב, כיסא בראש במקרה הרע, או פשוט להתעלם ולהתפלל שההפסקה תסתיים וכל התלמידים ישארו בחיים. ואכן, עשרים דקות שנידמו כנצח חלפו להן והגיע הצלצול הגואל. המסדרונות שהחלו להתרוקן נראו כמו שדה קרב נטוש. 

 

האם זה חייב להיות כך? לא בהכרח. על הצדדים הפחות יפים של הנוער כולנו שמענו. העיתונים גדושים בכתבות שטורחות להזכיר לנו פעם אחר פעם איזה דור בעייתי ואלים צומח פה, אבל יש עוד צדדים בסיפור הזה. אני דווקא רוצה לספר לכם על דור חדש, מיוחד ונפלא.

 

"חינוך הוא מה שנשאר במקרה ואדם שוכח את כל מה שלמד בבית הספר" – אלברט איינשטיין

 

משרד החינוך מוכר לכולנו בתור הגוף הממונה על החינוך בארץ. אם תפקיד החינוך הוא הקניית ערכים והשכלה והכנת הילד לתפקד בחברה הבוגרת, אז משרד החינוך מתקשה לספק את הסחורה.

 

בשנים האחרונות נראה כי המערכת הפדגוגית עסוקה בעיקר בהקניית ידע ופחות בטיפוח ערכים. בכל שנה (או לאחר כל שביתה) מתווספות עוד שעות לימוד למערכת: עוד מתמטיקה, עוד היסטוריה, עוד גיאוגרפיה, עוד שיעורי בית  שההורים האומללים קרוב לוודאי יצטרכו להכין, עוד ועוד ועוד. האבסורד הוא שמשנה לשנה הישגי התלמידים יורדים לתחתית סולם הציונים הבינלאומי, בעוד שהאלימות וקשיי הלמידה מזנקים. עובדות אלה גורמות לנו לתהות האם זו הנוסחה המנצחת לחינוך הדור הבא.

 
"רוב מה שנקרא 'הפרעות' או 'ליקויים' זה רק תגובה אלרגית לבית הספר" - סנדרה לין דוד

נראה שכל דור חדש מפותח וחכם מהדור שקדם לו. כדוגמה לכך, בימינו כל דרדק שולט היטב בטכנולוגיות החדשות כאילו היו לו מחשב עם אינטרנט מהיר וסלולארי דור שלישי כבר בבטן אימו.

אין ספק שמדובר בדור שונה ממה שאנחנו מכירים. הנאיביות הילדותית התחלפה בפקחות יוצאת דופן. במהלך עבודתי בבית הספר נתקלתי פעמים רבות בשאלות כמו "האם אלוהים עשה את הצונאמי?", או "מה קורה אחרי שמתים?"

הילדים היום מלאים ברעיונות מדהימים ושאלות מעוררות השתאות על מהות החיים. יש להם צורך עז להבין את העולם הסובב אותם ולדעת מה מקומם בתוך הפסיפס האדיר הזה שנקרא "החיים".

ילדים מתעניינים בנושאים מהותיים, אך לאו דווקא במה שבוחרים ללמד אותם בבית הספר. במהלך שנות הלימודים הסקרנות והשאלות האמיתיות נדחקות הצידה לטובת מקצועות רבים שמכבידים על התלמיד.

הילד שלפתע נמדד על ידי ציונים, מוצא עצמו שרוי בלחץ תמידי מצד ההורים והמורים, וכורע תחת עומס שיעורי הבית והמבחנים בהם הוא צריך להוכיח את עצמו. לא פלא, אפוא, שהוא מגלה קשיים בלימודים, בעיות בריכוז ועוד לקויות והפרעות שונות. כך אותו ילד רך שליווינו בהתרגשות לכיתה א', הופך אט אט לבוגר מתוסכל ובעייתי.


"החינוך הוא הדרך. האדם - הוא המטרה" - א.ד.גורדון

אז מה זה בעצם חינוך אמיתי? בנוסף להקניית ידע ומיומנויות למידה, חינוך נועד לקשור את הילד לתהליך החיים, ללמד אותו לתפוס בצורה נכונה את המציאות ולתת לו כלים להתמודד עימה, ללמד אותו על החברה שבה הוא חי ואיך עליו להתייחס אליה, לחנך אותו להיות אדם טוב יותר, אזרח מועיל יותר או בקיצור, להיות אדם.

 

בשביל ליישם זאת אין צורך לטוס עד לסינגפור. הפיתרון נמצא כאן, ממש מתחת לאף. חכמת הקבלה העתיקה מספקת לנו שיטה שבאמצעותה ניתן לפתח מקצוע חדש: "להיות אדם". מקצוע כזה יאפשר לילדים להכיר את עצמם וללמוד על העולם שבו הם נמצאים. הבסיס הוא לימוד חוקי הטבע תוך מתן דוגמאות מעולם הדומם, הצומח והחי, לצד שיעורי טבע הנלמדים כעת, ניתן לראות כיצד האדם קשור באופן ישיר למערכת הסובבת אותו.

דוגמאות כמו "שרשרת המזון" (שרשרת ההזנה בטבע) ממחישות איך המרכיבים השונים במערכת מספקים זה לזה את כל צורכיהם ומתקיימים בתלות הדדית. המטרה היא לגלות מתוך הניסיון והביקורת המעשית שהכל קשור יחד, שגם אנחנו, בני האדם מחוברים בינינו כיחידה אחת.


בניגוד ליתר חלקי הטבע, האדם פועל לטובתו האישית במקום לטובת המערכת ובכך מפר את האיזון הטבעי. רק בתנאי שמגלים את זרימת החיים בשלמותה לומדים להתחשב בזולת ומבינים שכל הטבה או פגיעה באחר, סופה לחזור אלינו (קארמה).

 

כשבונים תוכנית לימודים יש להתייחס לתלמידים כגורם שצריך להקשיב לדעתו ולרחשי ליבו. אם ניתן להם תשובות לשאלות שמטרידות אותם, אם נעריך אותם לפי הבגרות (ולא רק תעודת בגרות) ולפי ההתנהגות (שלא כוללת רק קריטריונים של איחורים ותלבושת), נצליח לבנות דור חדש, מסופק ושמח שמוכן לצאת לחיים האמיתיים. 
 

"לתקן את העולם, פירושו לתקן את החינוך" - יאנוש קורצ'אק

זוכרים את הקמפיין "מורה טוב-מורה לחיים"? הגיע הזמן ליישם אותו כי די בכך שנחנך דור אחד בצורה נכונה על מנת לתקן את החברה כולה. אותו דור ימשיך לחנך באותה דרך את הדורות הבאים והעתיד הטוב של האנושות יהיה מובטח. תפקידנו כאזרחים, כהורים וכמורים להוציא את הראש מהחול ולדרוש שינוי במערכת החינוך. לכולנו יש חלק חשוב ואחריות בחינוך הנוער והדורות הבאים. אל תמעיטו בערככם!

 

 

למאמרים נוספים:

קארמה, שכר או עונש?

דבק של אהבה

מקסימום חופש

איך לגדל ילדים מאושרים
בימבה מסין בשקלים ישראלים


הדפס מאמרהדפס מאמר שלח לחברשלח לחבר Stars.co.il on Facebookקבלו עדכונים גם בפייסבוק

רוצה לקבל כל יום תחזית באימייל שלך? הרשם\י כאן - חינם! רוצה לקבל כל יום תחזית באימייל שלך? הרשם\י כאן - חינם!


הזן תאריך לידה וקבל את תחזית האסטרולוגיה היומית שלך
תחזית אסטרולוגית יומית אישית במייל בחינם לחץ כאן >>
הורוסקופ שבועי